Dana Persaraan – Mulakan dari sekarang

Dana Persaraan – Mulakan sekarang

Lagi cepat lagi bagus

Oleh Yuzairi Yunus

Dana persaraan mungkin dah banyak kali anda dengar. Anda mungkin sudah memulakan dana persaraan anda, dan mungkin juga anda tidak memerlukan dana persaraan tambahan kerana sudah mempunyai wang yang banyak atau bergantung kepada pencen kerajaan.

Membina dana persaraan bukanlah mudah. Kerana ia melibatkan wang. Apabila sebut tentang wang, ramai yang mengeluh tak cukup wang. Ada juga yang tidak tahu hendak buat apa dengan wang kerana terlalu banyak. Apapun, anda sajalah yang tahu diri anda. Sama ada anda cukup wang atau tidak, itu bergantung kepada anda. Yang penting, perancangan kewangan mesti diutamakan.

Merancang wang gaji anda secara berhemah bukanlah untuk main – main. Ia mempunyai tujuan dan matlamat. Kalau anda rasa tidak cukup wang, tak kan anda sampai tua nak hidup dalam keadaan tidak cukup wang. Apa yang menyebabkan anda tidak cukup wang ? Mungkin anda hutang terlalu banyak. Terlalu boros. Ini semua akan terjawab setelah anda merancang wang anda secara betul.

Bila wang anda sudah dirancang dengan betul, maka anda akan dapati pentingnya merancang hari tua anda. Dana persaraan, bukanlah saja – saja dana ini hendak dikumpul. Tetapi bagi kebanyakan orang, hari tua mereka tidak seindah seperti yang disangaka, kerana tidak cukup wang. Ada yang terpaksa bekerja. Ada yang terpaksa menumpang hidup anak – anak. Ada yang terpaksa berjualan. Dan macam – macam. Sebab apa ? Sebab tidak cukup wang. Wang KWSP habis dalam masa tak sampai 5 tahun.

Anda tahu, dana persaraan penting, sebab bila dikira, wang KWSP anda tidak cukup untuk menampung keperluan hidup anda 20 atau 30 tahun selepas bersara. Anda juga dapati wang pencen anda tidak dapat menampung kos sara hidup bulanan anda yang tinggi. Maka sebab itu anda ingin membina dana persaran anda. Tetapi anda dapati ia susah. Kenapa ?

Disiplin. Dalam apa jua perancangan kewangan, disiplin merupkan elemen terpenting. Bulan ni simpan, bulan seterusnya keluarkan semula, kemudian simpan balik, dan akhirnya, dana persaraan anda hanya tinggal nama. Sebelum memulakan sebarang perancangan kewangan yang bersifat jangka panjang, anda seharusnya mempunyai dana kecemasan, sekurang – kurangnya 3 bulan gaji anda. Dana persaraan ini adalah sebagai financail support dalam menghadapi sebarang kecemasan yang memerlukan wang.

Setelah itu, barulah anda bina dana persaraan. Pun begitu masih ramai yang masih berlengah. Anda pernah dengar force saving ? Ia melibatkan sedikit unsur paksaan, supaya anda menyimpan tak kira apa jua yang berlaku. Pernah baca buku ’ The richest man in Babylon ’ ? Anda mungkin pernah dengan ’ bayar diri anda dulu sebelum membayar orang lain’ dan simpan 10% setiap kali anda mendapat gaji anda. Kaedah ini semua memang berkesan. Tetapi ramai orang memang bayar untuk diri mereka dulu, tetapi kebanyakannya membayar untuk keperluan yang lain seperti hiburan, pakaian, modify kereta dan macam – macam.

Lihat simpanan KWSP anda. Kebanyakan orang, simpanan yang paling banyak bagi mereka adalah simpanan KWSP. Simpanan 23% dari gaji bulan membuahkan hasil yang banyak. Inilah FORCE SAVING. Tak kira anda cukup duit atau tidak, majikan tetap membayar 23% dari gaji bulanan anda ke KWSP.

Tetapi KWSP tidak memberikan pulangan yang memberangsangkan. Bukan salah KWSP, tetapi sememangnya portfolio pelaburan dana – dana KWSP adalah bersifat risiko rendah dan mereka melabur dalam dana – dana bond dan money market. Jadi, logiklah pulangan mereka berada di sekitar 5%.

Selebihnya andalah yang merancang dana persaraan tambahan untuk diri anda. Bagaimana anda boleh mengamalkan Force Savings ? Untuk mengharapkan setiap bulan anda simpan sendiri, transfer online, agak berisiko sebab human factor yang suka berlengah dan bertangguh. Akhirnya, miss sebulan, dua bulan, setahun.

Tahukah kesan jika anda delay atau tangguh perancangan persaraan anda ? Mr A yang menyimpam RM 100 sebulan di saham amanah yang memberikan pulangan 12% setahun, tetapi bermula lewat 5 tahun dari Mr B. Selepas 25 tahun, nilai simpanan Mr A akan berkurangan RM 45000 dari Mr B yang mula awal 5 tahun darinya. Disebabkan lewat mula, anda kehilangan beribu – ribu ringgit.

Gunakanlah kaedah perbankan masa kini. Potongan tetap gaji. Ya anda boleh potong secara automatik sejumlah wang dari akaun gaji anda setiap bulan untuk dilaburkan di dalam saham amanah. Anda tidak perlu fikir apa lagi, Cuma setiap akhir tahun, anda perlu review perkembangan pelaburan anda.

Dengan potongan secara bulanan juga, anda dapat mengamalkan kaedah Ringgit Cost Averaging atau RCA. RCA membolehkan anda membeli lebih banyak unit semasa pasaran jatuh, dan meningkatkan nilai dana semasa harga naik. Secara tak langsung, ia akan merendahkan kos unit dana amanah anda.

Jangan berlengah lagi. Mulakan dari sekarang. Semakin anda tangguh, semakin banyak jumlah yang anda perlu simpan. Setiap penangguhan yang dibuat, membuatkan anda kerugian beribu – ribu ringgit 25 tahun dari sekarang


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: